۱۳۹۴ اردیبهشت ۵, شنبه

توافقنامه اتمي با رژيم ايران: نمي‌توانيم اعتماد كنيم، ولي آيا مي‌توانيم راستي آزمايي كنيم؟


سايت كميته امور خارجي كنگره - 22آوريل 2015
عنوان خبر: توافقنامه اتمي با رژيم ايران: نميتوانيم اعتماد كنيم, ولي آيا ميتوانيم راستي آزمايي كنيم؟ 
استماع برگزار ميشود. امروز ما به بررسي دقيق توافقنامه اتمي احتمالي با رژيم ايران ادامه ميدهيم. در ابتداي اين ماه دولت ايالات متحده و شركاي مذاكرهكننده ما يك توافقنامه چارچوبهاي كلي از توافقنامه نهايي را كه تا پايان ماه ژوئن بايستي شكل بگيرد, اعلام كردند. 
 در اعلام اين توافقنامه كلي, رئيسجمهور اوباما اعلام كرد كه اين توافقنامه بر روي نوعي از راستي آزمايي بيسابقه پايهگذاري شده است. اگرچه, تمامي پايههاي حياتي در اين سيستم بازرسي همچنان نيازمند است كه مورد مذاكره قرار گيرد.  
جوهر آنچه كه در اين ماه اعلام شده بود حتي هنوز خشك نشده بود- و شعارهاي مرگ بر آمريكا كه توسط وليفقيه هدايت ميشد همچنان تازه بودند-    كه او اعلام كرد كه تهران اجازه نخواهد داد كه بازرسان بينالمللي به تاسيسات نظامي رژيم ايران دست پيدا كنند. و در پايان اين هفته, معاون فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دوباره تأكيد كرد كه آنها حتي اجازه بازرسي از سايتهاي كاملاً معمولي نظامي را به بازرسان حتي در روياهايشان را نخواهند داد. 
دولت (ايالات متحده) از اهميت چنين توضيحاتي بهعنوان پيچيدگيهاي مسائل داخلي ايرانيان, كاسته است. اما موضوع بازرسيها و راستي آزمايي در هسته مركزي قضاوت كنگره در مورد هر توافقنامه نهايي قرار دارد. آيا بازرسان (امكان) دسترسي سريع, بيمانع با آزادي عمل براي رفتن به هرجا و در هر زماني را خواهند داشت؟ با چه كساني (بازرسان) ميتوانند مصاحبه كنند؟ چه اسنادي را (بازرسان) ميتوانند مورد بازنگري قرار دهند؟ آيا آنها (بازرسان) ميتوانند نمونههاي زيست محيطي بردارند؟ آيا آژانس بينالمللي انرژي اتمي نيروي انساني و منابع شايسته و كافي براي به عهده گرفتن چنين مسؤوليتي را دارد؟ آيا محدوديتهاي مشخص شده در مورد سانتفروژها و موانع مشخص شده در مورد تحقيقات و پيشرفت (برنامه اتمي)    كه در توافقنامه كلي اعلام شده است بهطور واقعي قابل راستي آزمايي و تاييد ميباشد؟ 
تاريخي طولاني از فعاليتهاي سري رژيم ايران و عناد و ناسازگاري اين رژيم مانع از آن ميشود كه ايالات متحده بتواند هر نوع اعتمادي به رژيم ايران داشته باشد. در حقيقت, فريبكاري پايه و اساس برنامه اتمي رژيم ايران از نقطه آغازين آن بوده است. بنابراين وقتي كه آنها در دو ماه آينده بر سر ميز مذاكرات در مورد سيستم بازرسيها حاضر ميشوند, ايالات متحده در اين زمينه بايد پيشروي بكند و نبايستي دست به عقبنشيني بزند. 
قسمت كليدي راستي آزمايي شامل شفافيت رژيم ايران در مورد اقداماتش در گذشته براي ساختن بمب اتمي ميباشد. عليرغم تاخير طولاني مدت در تعهد اين رژيم به بازرسان بينالمللي براي شفافيت در اين مورد اما هنوز گامهاي نخستين در اين زمينه برداشته نشده است. آژانس بينالمللي انرژي اتمي همچنان نسبت به نشانههاي فعاليت رژيم ايران در زمينه نظامي نگران باقي مانده است منجمله طراحي يك كلاهك اتمي براي نصب بر روي موشك. رژيم ايران حتي هنوز اقدام به مورد توجه قرار دادن نگرانيها نكرده است. در پائيز گذشته, بيش از 350 نماينده طي نامه اي به وزير خارجه نگراني عميقشان را نسبت به فقدان همكاري رژيم ايران اعلام كردند. و همچنان توافقنامه چارچوب كلي در مورد گامهاي حياتي براي راستي آزمايي مبهم باقي مانده است. 
وقتي كه شما بررسيها اخير وزارت دفاع را مورد توجه قرار ميدهيد, بازرسيهاي سرزده از اهميت بالاتري برخوردار ميشوند. اين بررسيها به اين مسأله اشاره ميكند كه امكانات ايالات متحده در مشخص كردن تاسيسات اتمي اعلام نشده يا برنامه اتمي مخفي غير كافي ميباشد و حتي اغلب مواقع وجود ندارد. 
و بهصورتي انتقادگونه, اين بررسيها همچنين براي ما يادآور آن است كه راستي آزمايي اساساً يك قضاوت سياسي است كه بستگي به آن دارد كه چه كساني در مانيتوركردن وضعيت و امور ديگر مشاركت خواهند داشت. 
آژانس بينالمللي انرژي اتمي و بازرسانش يك نقش حياتي در مانيتوركردن وضعيت ايران بازي خواهند كرد. اما در نهايت دولت (ايالات متحده) و ديگر شركاي مذاكره كنندهاش شامل روسيه و چين ميباشند كه قادر خواهند بود احتمالاً از طريق شوراي امنيت ملل متحده و يا ديگر ارگانهاي بينالمللي تصميم بگيرند كه آيا رژيم ايران به تعهداتش پايبند بوده است يا خير. اين خود يك حلقه ضعيف در اين مسأله ميباشد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر